Barendrechtse Veer

Plaats
Buurtschap
Barendrecht
Zuid-Holland

barendrechtse_veer_barendrechtse_brug_hefbrug_kopie.jpg

Van 1933 tot 1969 is er bij Barendrechtse Veer een hefbrug over de Oude Maas naar de Hoeksche Waard. Door het sterk toenemende verkeer wordt deze in 1969 vervangen door een tunnel in de ook nieuwe Rijksweg 29. (© http://educatief.historischbarendrecht.nl)

Van 1933 tot 1969 is er bij Barendrechtse Veer een hefbrug over de Oude Maas naar de Hoeksche Waard. Door het sterk toenemende verkeer wordt deze in 1969 vervangen door een tunnel in de ook nieuwe Rijksweg 29. (© http://educatief.historischbarendrecht.nl)

Barendrechtse Veer

Terug naar boven

Status

- Barendrechtse Veer is een buurtschap in de provincie Zuid-Holland, gemeente Barendrecht.

- De buurtschap Barendrechtse Veer valt, ook voor de postadressen, onder het dorp Barendrecht.

- De buurtschap Barendrechtse Veer heeft geen plaatsnaamborden, en ook geen gelijkluidende straatnaam - wat bij veel andere buurtschappen wél het geval is - zodat je ter plekke nergens aan kunt zien dat en wanneer je de buurtschap binnenkomt en weer verlaat.

Terug naar boven

Naam

Naamgeving
Genoemd naar het veer bij Barendrecht, dat hier oorspronkelijk was. Het veer is in 1888 vervangen door een brug, die op zijn beurt in 1969 is vervangen door een tunnel, en wel in de iets W van de brug lopende A29. Na het gereedkomen van de A29 is de brug afgebroken. Zie verder bij Geschiedenis.

Terug naar boven

Ligging

De buurtschap Barendrechtse Veer ligt rond de weg Achterzeedijk (het gedeelte van deze weg tussen de A29 en het kruispunt met de 3e Barendrechtseweg). De buurtschap is deels industriegebied. De buurtschap Barendrechtse Veer ligt Z van het dorp Barendrecht, O van de A29, bij de N oever van de rivier de Oude Maas en W van het dorp Heerjansdam.

Terug naar boven

Statistische gegevens

De buurtschap Barendrechtse Veer omvat ca. 30 huizen en ca. 55 bedrijfsgebouwen, met ca. 65 inwoners.

Terug naar boven

Geschiedenis

Vóór 1888 is hier een veerverbinding over de Oude Maas naar de Hoeksche Waard. De herbergier van het Koffiehuis alhier is tevens veerman. Het is een zeer eenvoudige verbinding; de veerman zet mensen met een roeiboot over, en aan de kant van de Hoeksche Waard ligt nog geen verkeersweg. "Wij gingen via een kade naar de Blaaksedijk. Bij regen moest je oppassen niet van de glibberige kade naar beneden te vallen”, aldus een toenmalige klant.

Vanaf 1878 worden er plannen gemaakt voor een spoorlijn van Barendrecht naar de Hoeksche Waard. Daar was natuurlijk wel een brug over de Oude Maas voor nodig. De spoorlijn wordt te duur bevonden, een goedkopere stoomtram zou wel moeten kunnen. Maar ook daar is voorlopig nog geen geld voor. De brug komt er alvast wel, in 1888. Officieel heet deze de Brug over de Oude Maas, in de volksmond de Barendrechtse Brug. Een deel van de brug wordt uitgevoerd als draaibrug, zodat ook hoge schepen - dat betreft in die tijd met name zeilschepen met hoge masten - de brug kunnen passeren. Aanvankelijk is het een tolbrug. Daartoe worden 2 brugwachters- en tolhuisjes gebouwd aan de Barendrechtse kant. Deze huisjes staan er nog altijd. In 1929 wordt de tol afgeschaft.

In 1898 komt er de stoomtram Rotterdam - Zuid-Beijerland. Deze rijdt 5x per dag. Een rit over het hele traject duurt 1 uur en 56 minuten. Door de tramlijn wordt de Barendrechtse Brug een belangrijke verkeersverbinding tussen Zeeland, West-Brabant en Rotterdam. Na de opening van de suikerfabrieken in Oud-Beijerland (1902) en Puttershoek (1912) komt daar elk najaar het vervoer van suikerbieten nog bij. In 1933 wordt de brug verbouwd tot hefbrug, op dat moment de langste hefbrug van Europa. Door de brug kunnen sindsdien schepen van 45 meter hoog door een opening van 60 meter breed.

Na de Tweede Wereldoorlog neemt het auto- en vrachtverkeer over de brug steeds verder toe. In 1956 stopt de tram ermee, maar dat schept niet genoeg ruimte. In 1946 gaan er dagelijks gemiddeld 1.387 motorvoertuigen over de brug, in 1960 3.649, in 1965 9.010. Daar is de brug uit 1888 niet op berekend en de files aan beide kanten worden steeds langer. Daarom wordt besloten de brug te vervangen door een tunnel. Rijksweg 29 (de huidige A29) met tunnel onder de Oude Maas, iets W van de oude brug, komt in 1969 gereed. De brug wordt daarna afgebroken. Dit is een samenvatting van een uitvoerig artikel over de geschiedenis van de Barendrechtse Brug op de site Barendrecht Educatief.

Terug naar boven

Recente ontwikkelingen

- De buurtschap Barendrechtse Veer maakt deel uit van het gebied Zuidrand gemeente Barendrecht, waarvoor in 2013 een bestemmingsplan is opgesteld (zie de link).

Terug naar boven

Bezienswaardigheden

Gemeentelijke monumenten in buurtschap Barendrechtse Veer:

- Bruggehoofd van de vroegere Brug over de Oude Maas met 2 brugwachtershuisjes / tolhuisjes. Een van de huisjes is in gebruik als radarpost, het andere huisje staat leeg.

- Sluisje van de Vredepolder.

- Fabrieksgebouw met schoorsteen, van de Velo wasmachinefabriek, op Achterzeedijk 57.

- Complex van 4 gedeeltelijk onderkelderde woningen uit 1925, ontworpen door architect C. Vegt, op nrs. 63-69.

- Complex van 3 voormalige brugwachterswoningen uit 1889 op nrs. 71-75. De middelste woning was voor de brugwachter, de kleinere woningen aan de zijkanten waren voor de 2 knechten.

Overige bezienswaardigheden in Barendrechtse Veer:

- Op de oprit naar de vroegere Barendrechtse Brug staat ter herinnering aan deze brug een stalen brugdeel.

- Eveneens bij deze oprit bevindt zich een oorlogsmonument ter herinnering aan degenen die hier in de meidagen van 1940 het leven lieten.

Reactie toevoegen