Lokale nieuwsmedia op het internet

beesel_puik_magazine.jpg

Sinds aug. 2017 is er wekelijks op woensdag het magazine Puik, met nieuws uit de kernen Beesel, Offenbeek en Reuver. Alleen in een digitale versie, en daarmee optimaal gebruik makend van de audiovisuele en interactieve faciliteiten die het internet biedt.

Sinds aug. 2017 is er wekelijks op woensdag het magazine Puik, met nieuws uit de kernen Beesel, Offenbeek en Reuver. Alleen in een digitale versie, en daarmee optimaal gebruik makend van de audiovisuele en interactieve faciliteiten die het internet biedt.

laren_gelderland_magazine.jpg

Een andere, vergelijkbare topper is - sinds 2016 - het prachtige, goedgevulde en kleurrijke kwartaalmagazine Laren! Magazine (= Laren Gelderland), boordevol wetenswaardigheden over personen, instanties en evenementen in het dorp.

Een andere, vergelijkbare topper is - sinds 2016 - het prachtige, goedgevulde en kleurrijke kwartaalmagazine Laren! Magazine (= Laren Gelderland), boordevol wetenswaardigheden over personen, instanties en evenementen in het dorp.

terschuur_en_zwartebroek_terbroek_magazine.jpg

Er zijn maar weinig kleine dorpen die een eigen dorpskrant hebben, en al helemáál weinig die zo'n prachtig, glossy magazine hebben als 100% Terbroek (voor de buurdorpen Terschuur en Zwartebroek). Daar mogen en zullen de inwoners best trots op zijn.

Er zijn maar weinig kleine dorpen die een eigen dorpskrant hebben, en al helemáál weinig die zo'n prachtig, glossy magazine hebben als 100% Terbroek (voor de buurdorpen Terschuur en Zwartebroek). Daar mogen en zullen de inwoners best trots op zijn.

alblasserdam_alblasserdamsnieuws.nl_.jpg

Peter Stam is in 2010 gestart met Alblasserdamsnieuws.nl, waar hij dagelijks het nieuws uit Alblasserdam verslaat. De site trekt inmiddels ca. 10.000 bezoekers per dag, wat betekent dat ca. de helft van de inwoners de site dagelijks bezoekt!

Peter Stam is in 2010 gestart met Alblasserdamsnieuws.nl, waar hij dagelijks het nieuws uit Alblasserdam verslaat. De site trekt inmiddels ca. 10.000 bezoekers per dag, wat betekent dat ca. de helft van de inwoners de site dagelijks bezoekt!

Op het gebied van lokale nieuwsmedia zijn er natuurlijk de lokale omroepen (radio en tv), die vaak het grondgebied van een bepaalde gemeente beslaan. De wet bepaalt namelijk dat er per gemeente 1 publieke lokale omroep mag zijn. Vandaar dat door recente gemeentelijke herindelingen ook veel lokale omroepen zijn gefuseerd tot een nieuwe lokale omroep, die het grondgebied van de nieuwe gemeente beslaat (zo is bijvoorbeeld in 2015, in verband met het ontstaan van de gemeente Krimpenerwaard in dat jaar, RTV Krimpenerwaard ontstaan uit de omroepen Radio Centraal (voor voorheen gemeente Bergambacht), RTV Zilverstad (voor voorheen gemeente Schoonhoven) en RTV Vrolek (voor voorheen gemeente Nederlek)). Verder zijn er natuurlijk de reguliere huis-aan-huiskranten, die vandaag de dag doorgaans ook meestal wel een website hebben, met vaak ook een elektronische versie van de krant.

Er zijn echter ook veel kleinere kernen die geen eigen huis-aan-huiskrant hebben (van de grote krantenuitgevers), en waar hetzij inwoners het initiatief hebben genomen tot het starten van een internet-krant ('web only' zoals dat in uitgeversland dan heet), hetzij een lokale krant die, of magazine dat, ook in een online versie beschikbaar is. Handig om oudere nummers later nog eens terug te kunnen lezen én handig voor belangstellenden van buiten de kern die de papieren versie niet in de bus krijgen, maar toch op de hoogte willen blijven. En er zijn ook grotere kernen waar mensen een 'web only' internetkrant zijn begonnen, die zich alleen in al het nieuws van die specifieke plaats specialiseert.

Wij komen hier mooie voorbeelden van tegen, die wij daarom hier graag vermelden (het gaat hier dus niet om magazines die in de praktijk grotendeels bedrijven promoten en ook nog een pagina verenigings- e.a. dorpsnieuws hebben, maar om kranten en magazines die het net andersom doen, waar het echte inhoudelijke nieuws dus de hoofdrol speelt). Als goed voorbeeld van hoe men zoiets opzet. Als pluim voor de initiatiefnemers. En wie weet als inspirerend voorbeeld voor andere kernen die iets dergelijks nog ontberen:

- 'Uniek' is helaas een veel misbruikte term, waar je te pas maar nog veel vaker te onpas mee om de oren wordt geslagen door gladde marketingjongens. Wij gebruiken die term op Plaatsengids.nl alleen als we het ook echt menen. Zo is hier volgens ons de term 'uniek' wel van toepassing, omdat wij er (nog) geen vergelijkbaar voorbeeld van kennen; sinds 23 augustus 2017 verschijnt wekelijks op woensdag het digitale magazine Puik, met nieuws uit de Limburgse kernen Beesel, Offenbeek en Reuver (en daarmee de gemeente Beesel beslaand). De wekelijkse huis-aan-huiskrant 2.0 zou je kunnen zeggen; alleen in een digitale versie, en daarmee optimaal gebruik makend van de audiovisuele, navigatie- en interactieve faciliteiten die het internet biedt. Dat geldt ook voor de advertorials van lokale bedrijven, die het magazine financieren, en die er inhoudelijk en visueel aantrekkelijker uitzien dan de 'platte' advertenties in een papieren krant.

Puik is een initiatief van inwoners Mieke Hees, Rob Hillekens en Leon Smolenaars. "Het medialandschap is de laatste jaren enorm veranderd. Nieuws komt en gaat snel; door sociale media en nieuwssites weet je op elk moment van de dag wat er overal in de wereld gebeurt. Maar lokaal nieuws is steeds verder naar de achtergrond verdwenen. Bovendien bieden nieuwe media ook nieuwe mogelijkheden voor communicatie: bijvoorbeeld door veel meer met foto’s en video’s te werken. Die ontwikkelingen hebben we gebundeld in Puik." Aldus de oprichters.

Hun ambitie is om elke week 16 tot 20 pagina’s te vullen. "Artikelen kunnen gekoppeld zijn aan een actualiteit, maar dat hoeft niet. Ze zetten ook bijzondere mensen, verenigingen of organisaties in het zonnetje; zomaar, omdat ze een leuk verhaal te vertellen hebben. Puik heeft enkele vaste rubrieken zoals: Puik nieuws (korte nieuwsberichten), Puik sport (sportnieuws), Agenda (wat is er de komende tijd te doen in de gemeente?), Familieberichten (overlijden, geboorte, huwelijk), Gemeente-info, Foto (of video) van de week. De artikelen in Puik zijn heel gevarieerd, maar ze hebben één ding met elkaar gemeen: ze zijn overwegend positief van aard. Puik geeft je een goed gevoel. In Puik lees je dan ook geen ‘hard’ nieuws, bijvoorbeeld over een ongeluk of arrestatie. Dat kunnen andere media veel beter in woord en beeld brengen." Het magazine is zeer informatief, ziet er visueel prachtig uit, en is erg gebruikersvriendelijk qua navigatie. Wat ons betreft nu al een zeer geslaagde nieuwe loot aan de lokale media-stam!

- Sinds 2016 is er het prachtige, goedgevulde en kleurrijke kwartaalmagazine Laren! Magazine (wat geen betrekking heeft op het bekende Gooise dorp Laren, maar op het Gelderse dorp Laren, bij Lochem), boordevol wetenswaardigheden over personen, instanties en evenementen in het dorp. Het valt bij de inwoners van het dorp gratis in de bus. Voor mensen 'van buiten' die in het dorp geïnteresseerd zijn, is het handig dat er ook een online versie beschikbaar is (via deze link kun je het meest actuele nummer en ook de oudere nummers online lezen). Het gratis magazine wordt gefinancierd door het lokale bedrijfsleven, niet middels 'platte' advertenties, maar middels in tekst en beeld informatieve artikelen, net als de rest van het magazine dus, en niet te overheersend. Zoals het magazine in de volgende alinea dat overigens ook doet. Samen staan zij wat ons betreft qua papieren lokale media aan de top!

- Van een vergelijkbare topkwaliteit als het Laren! Magazine is het sinds 2012 3x per jaar verschijnende glossy magazine 100% Terbroek (= de volksmond-benaming voor de dorpen Terschuur en Zwartebroek (gemeente Barneveld), die veel voorzieningen delen en daarom als tweelingdorp worden beschouwd). Via de link is ook dít magazine gelukkig ook online te lezen (helaas bieden lang niet alle dorpskranten en -magazines die faciliteit). Het ziet er zeer professioneel uit, prachtig vormgegeven en ook inhoudelijk zeer de moeite waard. Dit is een van de meest professionele 'dorpskranten' van ons land (wij hebben er al heel wat gezien), en nog eens extra knap als je de grootte of beter gezegd kleinte van deze dorpen in ogenschouw neemt. Dus petje af!

- Ook het dorp Bosch en Duin heeft en prachtig kwartaalmagazine.

- Peter Stam is in 2010 begonnen met Alblasserdamsnieuws.nl, waar hij dagelijks in tekst en beeld het nieuws uit Alblasserdam verslaat. De site trekt inmiddels ca. 10.000 bezoekers per dag, wat betekent dat ca. de helft van de inwoners de site dagelijks bezoekt. Een knappe prestatie!